torsdag 2 juni 2011

Lättare att skjuta budbäraren?

Länge sen jag bloggade, har inte haft något nytt att förtälja. Men nu har jag det, så här kommer min lägesrapport.

Tulo har äntligen fått tid för operation. Nästa fredag på morgonen skall han lämnas på Djursjukhuset i Skara för operation av Håkan Ekesbo och hans team från Lidköping. Tänk att det kunde bli så bra. Man har bildat ett nätverk mellan några små kliniker och det nyöppnade djursjukhuset om utbyte. Så Håkan kommer att vara i Skara på fredagar för rådgivning och konsultation och även hjälpa till med lite mer avancerade operationer. Plus att han kan operera ”sina patienter” där, vilket betyder tillgång till narkos och eftervård. Och hans djursjukvårdare finns med honom.

I går kväll bjöd Skaraborgs Kennelklubb alla funktionärer och övriga hårt slitande medlemmar i Lidköping på mat. Vi valde att stanna på klubben och där hade festkommittén dukat upp till en härlig kvällsvickning. Stämningen var på topp och det kändes verkligen som att vi alla har samma mål och klubben går framåt med raska steg. Tack ni alla som gjorde onsdagskvällen till ett fint minne, hoppas det kommer fler sådana träffar.

SM-planerna fortsätter. Snart har vi möte igen och då kommer jag att visa prov på snygga kläder vi kan bära, dels redan vid årets SM, men också planera för augusti 2012. Har hittat några bra företag, varav ett är mera bra. Värst så kul det är att förhandla med leverantörer, det är något helt nytt för mig.

Det blir nog en valp i sommar för mig ändå. Anton har gjort sitt jobb, så tjejen är ordentligt tjock nu och då har hon ändå 14 dagar kvar till valpningen. Och i den stora magen, borde det ligga åtminstone en liten pojke. Spännande!

Slutligen  tycker jag synd om dem som har svårt att hålla sig för skratt när de konfronteras med tveksamheter som rör dom själva. Åtminstone börjar de alltid så i sina bloggar och sedan kommer en väl anpassad förklaring.

Försökte svara på ett sådant inlägg i en domarkollegas blogg i går kväll men det svaret raderades illa kvick. Vet inte om det upplevdes obekvämt, så därför återger jag det här nedan i min egen blogg. Där kommer det att få stå kvar. Tycker bara, eftersom jag är namngiven, måste jag få besvara inlägget;


Hej Anna,
Jag vill göra ett förtydligande till ditt inlägg här ovan. Det är ingen anmälan jag gjort  utan ställt några raka frågor till Bruksgruppen inom SBK.

Det var synd att ni höll Staffan Nordins svar för er själva och inte lät oss andra domare också få ta del av det. Nu är emellertid hans svar ganska svävande, han skriver:

Man får skilja på tävling och tävling, att SM inte var lämpligt men att en uppfödare kanske kunde döma eget i appellen.”

Då skulle det vara mycket intressant att veta var gränsen går. Det skulle verkligen underlätta för hela Sveriges domarkår.

Nu har jag bett om svar på några sådana frågor (och tog Mullsjös elitspår som exempel) och jag lovar dig, att när detta svar kommer, skall både du och de andra det berör få veta det, så kanske vi kan dra åt samma håll igen.”

/Christina


Frågan gäller, som säkert alla förstår, om det är ok att döma egenuppfödda och närståendes hundar, och då särskilt i elitklass, där man delar ut cert och skickar hundar till SM.


Måste tillägga att Skaraborgsdistriktet inte har så gott rykte numera med tanke på alla turer som skett de senaste åren. Distriktsstyrelsen är nästan helt utbytt med massor av nya namn. Bara detta borde mana till eftertanke och ta det lugnt med utmanande handlingar. Vi har drygt ett år kvar till 2012 års SM, där vi skall vara värdar och då måste vi nog hålla sams.

Men för det måste man få uttrycka sina åsikter och bli respekterad för detta. Fast det kanske är lättare att skjuta budbäraren än att lösa problemet?

Nu ser jag fram emot fem hela lediga dagar, skall njuta av varje sekund med Tulo och några andra goda vänner. 

Ps;
torsdag em är mitt inlägg tillbaka igen på nämnda blogg, men det skadar inte att det finns en förklaring här också. Det är alltid sakfrågan som är viktigast och det tror jag nog att alla är överens om. Även om vi måste få hjälp att hitta vägen dit.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar