lördag 19 november 2011

Nya regler med förbättringar för hundsporten

Nu har SBKs nyheter i regelrevideringen kommit. Det mesta är bra. Man har faktiskt tänkt på hundens utveckling och anpassat svårighetsstegringen till en mera naturlig nivå för hundarna. Det blir inte så stora steg mellan klasserna i lydnad bland annat. "Inkallning med stå" först i trean och med "stå och ligg" i elitklass. Man har också anpassat koffecienterna så att de bättre stämmer överens med svårighetsgraden i momenten.

Det jag som domare uppskattar allra mest är betydelsen av hundens uppträdande i gruppmomenten, främst platsliggningen. Alla hundar som går upp på platsen utan att ha blivit provocerade SKALL rapporteras. Bra. Nu kanske förarna väljer att avstå detta moment tills platsen är säker. Alltför många domare har hittills valt att vänta för länge innan de ingripit och många hundförare har haft ett digert jobb med att återfå tryggheten hos sin hund efter ett gruppslagsmål. För min egen del tog det ett halvår att få Tulo lugn igen efter ett oprovocerat påhopp vid platsen i högre klass. Detta påhopp slutade med blodig hals och rädsla för liggandet lång tid framöver. Och vad jag förstått senare, blev inte denna mallehane rapporterad av arrangerande klubb, vilket skulle ha gjorts enligt de bestämmelser som finns och som alla SBK-funktionärer bör kunna. Och detta är katastrof. Vad händer med en hund som ser sig som segrare i ett slagsmål? Tuffare tag nästa påhopp förmodligen.

Här har vi alla ett ansvar – att se till att hundarna verkligen rapporteras. Utan att för den skull anses som mindre trevliga. Skulle uppskatta om fler av mina kollegor och övriga funktionärer på klubbarna vågade säga ifrån lite oftare. Då skulle sporten kunna hållas en aning renare än vad som nu sker. Men jag själv kan i alla fall räkna mig som rakryggad, som anmälde ett missförhållande i Skaraborgsdistriktet i somras och som har fått ordentlig effekt. Nu passar man sig noga för "jävsituationer" i detta distrikt. Får se hur länge det håller. Själv kommer jag inte att dra mig för att rapportera in fler fall, om så skulle behövas.

I de nya regelanvisningarna hänvisar SBK i både lydnads- och bruksdelen till "Etisk policy för prov och tävlingar inom Svenska Brukshundklubben". Tack för det, SBK. Det kan sannerligen behövas påminnas om hela tiden.

För att återgå till regelrevideringen ser jag det som positivt att man inför skogspinnar i elitklass spår men att det är förbjudet i övriga klasser. Det är bra att högreklassens upplet återgår till fyra föremål, men att hunden bara behöver apportera in tre. Och det är bra att appellklassen får icke-förarspår.

I lydnadsklasserna är den största förändringen vid platsliggningen. Kortare tider och kortare avstånd till föraren men längre mellan hundarna, 7 i stället för 5 meter. Dolda förare först i trean och dumrutan är utbytt mot ett zäta. Nu kommer det också att krävas auktoriserade tävlingsledare fr.o.m lydnadsklass II.

För er som vill läsa mer om nya regler, kan jag hänvisa till Lidköpings Brukshundklubbs hemsida, där finns länkar på förstasidan, både till bruks- och lydnadsreglerna.
http://www.lidkopingbk.se/

Livet med mina hundar har liksom gått in i någon slags zero. Tulo vilar sig i form och Tenor lär sig alldeles för fort. Vågar inte berätta allt han redan kan, men det är en hel del. OM jag mot förmodan skulle vilja tävla när han är 10 månader gammal, skulle det nog inte bli några problem. Men sådana ambitioner har vi inte, vi tar det lugnt. I morgon skall han få följa med ut i söket och kanske få vinda in en eller två figgar i motvind.

Återkommer med rapport om våra vidare äventyr i skogen.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar