söndag 19 juni 2011

Fullt upp

Denna helgen blev lite väl intensiv för mig och min hund. Det började redan i torsdags med SM-möte för ledningsgruppen. Ett jättebra möte, det känns som vi har bra koll på läget inför SM i bruks och IPO 2012 i Axvall.
Vi har enats om våra trycksaker och vi har bestämt oss för att vara likadant klädda vid årets SM i Värnamo, i alla fall kommer alla att känna igen representanterna för Skaraborg.

Efter SM-mötet var det kallat till ordförandekonferens med dagordningen "Info" och "Etiska regler". Jag bestämde mig tidigt att inte gå på denna domarkonferens, eftersom jag fortfarande väntar på svar från Bruksgruppen angående mina tre frågor som alla rör de antagna etiska anvisningarna för SBK-funktionärer.. Förstår faktiskt inte varför svaret dröjer. Kan bara gissa, och det vill jag inte göra här i min blogg - här skall vi ju bara ha trevligt.
Men jag har i alla fall fått otrolig respons på att jag vågar träda fram och säga min mening. Alldeles ensam. Faktum är att det är ganska lätt, eftersom jag vet att jag har rätt. Kommer inte att ha några problem att motivera mitt beslut att säga ifrån. Men att det var så många därute, som också stör sig på att alla hundar inte får samma förutsättningar vid våra bruksprov, det trodde jag inte. Ni skall veta att jag blir glad för era heja-rop, då förstår jag att vi är många som reagerar.

Vi fick en ny familjemedlem i går lördag. På självaste lydnads-SM-dagen föddes Krokasmedens T-kull, där jag har bokat en gossevalp efter SE SPCH SE U(U)CH SE LCH Hut's Anthony Quinn, till vardags kallad Anton och Krokasmedens Flying-Izzi. Valpen är redan namngiven – Tenor var det självklara valet till Tulos lillebror. Så här mysigt har han det i dag med sin mamma, sina fyra bröder och sin syster.


I fredags kväll dömde jag ett gäng lydnadsettor och -tvåor på vår klubb. Detta var en extrainsatt kvällstävling, som är meningen att bli återkommande, fredag innan midsommar, om den faller väl ut. Och det måste man väl säga om fredagens tävling. 25 hundar var anmälda i de två klasserna och jag var glatt överraskad över den höga klass alla hundarna höll. Inga platsproblem och många förstapris. Det betydde också att den tillresta publiken fick se många fina lydnadsprogram. Det är just sådana tävlingar som gör domaruppgiften så lätt för mig. Måste också berömma alla funktionärer som jobbade i fredags, ni var strålande! Effektiva och framför allt trevliga mot såväl tävlande som åskådare - och inte minst mot mig. Känns tryggt att ha er vid min sida, det gör så stor skillnad för klubbarna om personalen är trevlig och tillmötesgående.

Under helgen har vi haft våra två femåriga barnbarn på besök. Mormors nyrenoverade gäststuga skulle invigas med övernattning. Trodde nog det skulle bli en kort natt för de två, men där bedrog jag mig allt. De somnade vid 20-tiden med sin sagobok på kudden och där sov de hela natten, tolv timmar närmare bestämt. När jag förstod att de verkligen skulle övernatta där, placerade jag ut en hund i stugan, Orka, som också var på helgbesök. Hon skulle i alla fall varna om det mot förmodan skulle närma sig någon eller något främmande. Själva sov vi med öppen altandörr, så att också vi direkt skulle kunna hämta in flickorna, om de så önskade.


Kl. 03.40 ringde en av döttrarnas mammor och var oroliga för hur det gick för dem. Snabbkoll av mormor - djupsömn hos såväl flickorna som hunden. Ingen hörde att jag var där.
06.00 hämtades Orka in för mat och morgonpromenad. Fick väcka hunden för att få med henne. Måste vara bra sovluft i gäststugan. Flickorna fortfarande i djup sömn.
08.30 öppnade sig den lilla dörren och de tu kom in för att äta frukost tillsammans med oss.

Premiären var avklarad och godkänd. Nu blir det nog det boendet som gäller för de två resten av sommaren, när de kommer till Lidköping.

I morgon måndag skall stygnen tas på Tulos operationssår. Såret är läkt och han lever numera ett normalt hundliv med helt normala rastrundor. Jag njuter varje promenad och hoppas vi får ha det så här nu, resten av hundens liv. Och snart kanske vi kan ta upp sökträningen igen....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar