söndag 9 januari 2011

Så är vi äntligen på gång

Det känns som nystart nu. Precis i dag faktiskt. I dag tog vintern två steg tillbaka och snön sjönk ihop som en gråsten i vatten. Och det var vad som bjöds - vatten. Men vad gör väl det, när det är möjligt att kunna valla en uppletsruta och låta hunden, för första gången på fyra månader, hämta in några slemmiga plånböcker och genomvåta teddyleksaker och byta med en bit leverpastej varje ingång. Det var lycka det!

Lycka var också alla kompisar som slirat sig upp till klubben denna söndagsförmiddag. En stund var det riktigt spännande och se hur många av dem som äntrade parkeringsplatsen på tvären. En av dem sladdade in med en nyplacerad buckla på vänsterdörren, som uppstod i en snödriva vid sista infarten. Tur att två hundmänniskor passerade och kunde sträcka ut en några hjälpande händer, så bilen kom upp på vägen igen. Bucklan, hoppas vi på, riktar ut sig snyggt och prydligt med en välplacerad fullträff av en gummiklubba. Det var i alla fall de två tjejernas filosofi, när skadan inspekterades.

Det var som sagt många som kom fram, träningssugna och entusiastiska. Skogen fylldes med dammisar, leksaker och hundar av alla de sorter. Och appelplanens gröna gräs skymtade fram bland några tappert kämpande isfläckar på den skottade delen av planen. Så lydnaden fick bero för vår del, nu vill vi inte ha några skador när träningssäsongen äntligen är inledd. Inga isfläckar skall få stoppa vår framfart.

Inga bakslag nu, tack. Nu vill vi ha vår. Och medan vi väntar, kan vi titta på Tulo, när han springer över gröna kullar förra sommaren. För då kan jag träna mig på att lägga in bilder på nya hemsidan.


För det kom också snabbt, att jag måste byta webadress. Den gamla hemsidesvärden hade ledsnat på krånglande servrar och tyckte hemsidesjobbet tog för mycket tid. Det var en gratissida, så jag kan förstå honom. Han ändrade sig senare under kvällen i går och erbjöd sig fortsätta med ett mindre antal kunder, som kunde tänka sig att betala för tjänsten. Men för min del var det redan för sent. Den som känner Christina rätt, vet att här händer saker och beslut snabbt, så min nya sida var redan under produktion när erbjudandet kom. Och faktiskt, jag tycker själv att resultatet blev riktigt bra. Och riktigt kul var det också.

Denna nya sida kommer att bli enklare att bläddra i. Mina träningskamrater kommer jag även i fortsättningen att presentera och jag skall också försöka hålla ordning på deras tävlingsmeriter. Så snart jag gått igenom dem alla och uppdaterat det som behövs, kommer ni att hitta dem under fliken "Hundvänner".

Mina tips och råd med sökträning "Allt om sök" kommer jag att gå igenom, uppdatera och publicera på den nya sidan under fliken "Träningstips". Denna sida har varit uppskattad och användes som litteratur vid flera kurser runt om i vårt avlånga land. Detta uppskattar jag naturligtvis och känner mitt ansvar för att hålla den uppdaterad och förhoppningsvis komma med fler.

Tack alla ni som hjälper mig med praktiska exempel på allt jag kan lära mig själv och andra av. Och använda i mina beskrivningar över hur man kan träna för att få en fullfjädrad sökhund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar