fredag 21 januari 2011

Kvar i startgropen

Det blir en lång startsträcka för de flesta detta nya år. Och det finns tusen olika sätt att fördriva denna tid med. Antingen är man flitig och tränar som vanligt. Kanske bara byter appellplanen mot ett ridhus. Annars passar man på att återhämta sig och samla krafter för framtida bruk.

Tulo och jag valde det senare. Vi samlar krafter och mår allmänt bra. Några långpromenader per dag, några positionsövningar emellanåt och lite uppletsövningar på helgerna. Det är allt. Nu börjar jag bli lite van och kanske väljer att fortsätta så här. För vem orkar ta tag i alla petitesser och träna som en galning på nytt? För närvarande – inte jag i alla fall.

Hade faktiskt tänkt gå några studiecirklar under vintervilan. Den första nu i februari – en föreläsning med Anders Hallgren i ämnet "Hundens motor och motivation". Eftersom jag har några års erfarenheter inom SBK, har jag hört Anders Hallgren tidigare. Första gången skrattade jag i stort sett hela programmet. Han var så himla rolig och hade så underbara jämförelser i livet med hundar. Träffade mitt i prick – hela tiden. Det var denna glädje jag ville återuppleva, när jag anmälde mig till föreläsningen. Jag ville komma tillbaka till den där nybörjarkänslan, oskyldigt ovetande om hur en hund fungerar och vad som väntar en nybliven matte. Tänkte det kunde bli en bra start inför valpköpet som stundar.

Men som med mycket annat sitter det alltid någon käpp i hjulet. För mig blev det priset, faktiskt. Tycker inte det är värt att lägga 1300 kronor på denna föreläsning. Visserligen får man mat och fika, men ändå. Och ändå bidrar Studiefrämjandet med sin del i arrangemanget. Och ändå var det väldigt många som preliminäranmält sig. Av mailet att döma 30-40 personer. Hur kan någon bli så populär att man kan ta ut sådana arvoden? Jag drog tillbaka min anmälan. Försöker trösta mig med att jag ändå inte gillar när någon använder uttrycket "hundens MOTOR". Vad är hundens motor? undrar jag. Menar de kanske arbetsglädje eller ork?

Nej, jag får väl sakta förbereda mig på andra uppgifter som stundar. Kanske inte lika underhållande, men det finns säkerligen något att berätta om det också så småningom. Nu inväntar vi bara lite töväder, så att jag kan befria kängorna från sina dubbar och vända facet mot solen igen.
                                                                        Längtar....


Förresten fick jag i går bekräftat att jag har två stugor bokade inne på High Chapparall till årets SM i Värnamo. Då skall jag bara stå där på tävlingsområdet och svara på frågor om nästa års SM i Skaraborg. Och så skall jag följa några riktigt intressanta ekipage bland mina vänner som tävlar –  medan resten av familjen roar sig på nöjesfältet. Denna helg ser jag fram emot riktigt mycket! Redan nu.


/Christina

2 kommentarer: