tisdag 17 januari 2012

Stora planer och stora öron

Tiden rullar på, halva januari har gått och jag bara njuter. Varje dag är min egen, och jag måste erkänna att det är helt ok.
Fast inte ligger jag på latsidan längre. När jag väl kom igång, fick jag sådan inspiration att jag strukturerat upp min vardag, så att det känns som vilket jobb som helst. Och allra roligast nu är förberedelserna inför hund-SM i sommar. Allt runtomkring som måste fungera är en ren utmaning varje dag.

För närvarande är det underhållning och musik på festligheterna som har högsta prioritet, så halva dagarna går åt att lyssna på youtube-klipp och cd-skivor för att hitta det allra bästa.
Nästa projekt är att skapa en helsidesannons till Brukshunden. Eftersom jag tidigare bara jobbat i Quark Express vid redigering, måste jag nu snabbt komma in i inDesign. Det är inte bara att växla över vill jag lova. De kortkommandon som gäller i Quarken stämmer inte alls i inDesign. Så det är ett svärande och pustande emellanåt. Resultatet kommer i Brukshunden nr 2 i slutet av mars.

I mitten av mars trycker VGT årets stora turistbilaga i 80.000 ex. Lagom till Turistmässan i Göteborg och därefter kommer den att ligga på alla turistbyråer och andra platser runt om i Skaraborg som besöks av många i sommar. Till den har jag precis skrivit färdigt en artikel om vårt SM och glädjande nog kunde jag även presentera två skaraborgska ekipage, som vi med stor sannolikhet kan heja på under SM-dagarna. Så läs gärna om detta när turistbilagan kommer i era brevlådor.

Lille Tenor som nu är sju månader, börjar bli vuxen. Det märker man genom att han tar för sig mer och mer och blir allt mer okoncentrerad. Som exempel kan jag nämna maten. Helt plötslig börjar han låta och försöker stjäla från de andra hundarna. Vi har haft Zaga här några dagar och till och med henne fick han att flytta på sig, så att han kunde sno. Så där har matte en uppgift. Likaså börjar han försiktigt lyfta på benet när han skall kissa, med påföljden att han kissar på ena frambenet. Det är inte lätt att bli stor.

Stora är däremot hans öron. Snygga långa öron som hänger ända ner till hakan. Kolla här:

Undrar om han kommer att växa i dem någonsin? Skulle kanske hetat Dumbo?
Nåja hans bror Tix blev bästa valp, BIM och fick 1:a med HP vid utställningen My Dog i Göteborg nyligen. Och de är ganska lika så det är kanske inte så farligt med stora öron. Förresten bryr vi oss inte. För mig är han den finaste som finns. Och utställningsmerit behöver vi inte för att bli sökchampion. För det är nämligen målet.

Nu har Tenor tränat sök över en månad och det är fantastiskt så mycket han redan har lärt sig. Han går säkert i vind och har ett stort figurantintresse. Vad mer kan man begära av en sju månaders valp? Tur att jag har underbara sökkamrater, som stoppar framfarten. Vi skall ta  det lugnt och sakta växa in i uppgiften att bli en säker sökhund. Kanske skall hålla samma tempo med iväxandet som med öronen?

Årets happening för Tenor och hans kennelkamrater börjar ta form. Sommarens läger kommer att hållas i Kosta som förut, men en vecka tidigare, nämligen vecka 31. Så nu börjar jakten på en husvagn. Vi vill nämligen inte investera i en egen, utan försöker hyra. Så är det någon här som vet någon som hyr ut, så hojta till. Vi betalar samma hyra som man får betala på husvagnsfirmorna.






4 kommentarer:

  1. Så kul att läsa om Ylvas syskon! Ylva har blivit ganska olydig måste jag säga. När hon är lös står hon ett bra tag och funderar om hon ska komma eller inte. Kanske dags att använda spårlinan lite mer? Tenor är så söt med sina öron! Jag tror att han lyssnar dubbelt så bra! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Malin! Jag tycker också det är spännande med Tenors syskon och gillar att vi har så bra möjlighet att kunna följa varann. Nu är rätt tid att sätta in ledarskapet på riktigt, annars tar de för sig alldeles för mycket. Fanns mer i de små änglarna än vad jag trodde från början.

      Radera
  2. Det var värst vilken fart pensionären har fått! Vad säger pappa om att ha fått in en Turbo under hans lugna vardagar?!

    Ser fram emot både SM och sökläger i sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad hade du väntat dig kära dotter? Att jag skulle slå mig ner i soffhörnan med lilla handarbetet? Nej nu börjar det bli livat på riktigt och vi skall ha en underbar tid tillsammans med massor av kul med både barnbarn och hundaktiviteter. ♥

      Radera