fredag 16 september 2011

Hinner knappast ifatt


Tiden går fort med en valp i huset. Varje stund i hemmet är vaktstund, känns det som.
• Passa på valpen så han inte biter i skinnsoffan.
• Passa på valpen så han inte biter Tulo.
• Passa på valpen så han inte kissar inne eller något ännu värre.

Men tiden går och han anpassar sig och blir en av oss. Nu gäller det att se så att Tulo bara lär honom sina bästa saker och inga dumheter. Måste passa på detta också.

Hinner egentligen inte jobba, känns det som. Vill bara vara hemma. Hemma hos hundarna. Varje dag när jag inte är hos dem, längtar jag efter dom. Fastän det bara innebär en massa jobb och passande, när jag kommer hem igen.

Tenor har en annan typ av karaktär än Tulo. Han är lugnare och koncentrerar sig när han skall göra något. Nu kan han sitt och ligg och dessa konster tar han till hela tiden. Det kan ju löna sig och ge en och annan godis. Luktsinnet är det heller inget fel på. Glömmer jag lite godis på bänken och Tenor passerar, stannar han upp direkt och vädrar mot bänken. Som tur är når han inte riktigt upp ännu, men snart får man ha bänkar och bord rena från allt vad mat heter, annars försvinner det fort.

Hörseln är det heller inget fel på. Han kommer som en liten kanonkula när man säger hans namn. Behöver inte ropa. Hunden är beredd hela tiden på att komma in. Det var ett tag sedan jag hade en hund som lystrar så noga och kommer så fort. Tycker faktiskt jag är värd det. Visst har jag anpassat mig till Tulo och vi har alltid återförenats, men det har tagit olika långa tider och ibland har jag fått springa ikapp och bära hem hunden. Men även det har man överseende med och jag älskar dom lika mycket.

I dag var jag på jobb i grannkommunen till min barndoms by, Flakeberg, nämligen Håle Täng. Jag skrev om nyponodling och det blev en så bra artikel och jag fick så fina bilder på familjen som lånar ut 4,5 ha av sin åkermark till ett danskt företag som odlar nypon där. Inte till soppa, som man kanske skulle kunna tro. Nej, alla dessa nypon går till hälsokost. Ekströms nyponsoppa görs numera i Kina på kinesiska nypon. Lite konsumentupplysning för er som trodde något annat. :)

Vad gäller arbetet med SM-planeringen är jag verkligt nöjd med min egen insats. Startade en Facebook-grupp öppen för alla och vi har nu 511 medlemmar och fler kommer hela tiden. Bokningen av boendet är i full gång och snart är campingens elplatser för husvagnar slut. Jag har tagit in offerter på boende för våra prominenta gäster och nästa vecka skall det också vara klart. Känns riktigt bra. Nästa projekt för mig är att utforma annonser och ta kontakt med mediaföretag för att marknadsföra oss. Det känns verkligen bra att vi har strukturerat upp oss och var och en sköter sitt ansvarsområde. Hoppas det får förbli så.

På klubben är det full fart nu. Närmast en söktävling nästa söndag, där skall jag döma denna gången. Därefter har vi lag-DM i bruks i Lidköping för alla Skaraborgsklubbar. 
Vi har  fått tillgång till världens bästa marker för appellspår. Tack Nadine och Degebergs egendom för det! Känns bara som att vi kan gå ut och genomföra denna stora tävling.

För att inte riskera att bli sysslolös under hösten/vintern startar jag en studiecirkel för spårläggare. Meningen är att lära upp tio spårläggare som kan gå spår till vårens lägre/högreklass. Men intresset är stort, så vi får nog flera i cirkeln. Det skall bli kul, skall försöka ställa i ordning ett riktigt proffsigt kompendium som vi kan använda. Sedan är det bara att ta kompassen och gå ut i skogen. Eller det gör man kanske inte längre, GPS-er skall det nog vara och jag tror vi fixar det – också!







1 kommentar:

  1. Vad fina hundarna ser ut att vara tillsammans! :D Jag känner igen det där med att bara passa hela tiden.

    SvaraRadera