lördag 9 november 2013

Mörkläggning på alla fronter

November. Mörkt och regnigt. För vår del innebär det återhämtning och inlärning av nya moment. I lugn och ro. För det är precis vad Tenor behöver. Inlärning i lugn takt och lugnt avancemang. Då är han som bäst....

Efter starten i lägrespåret, bestämde jag att vi tar vintern på oss och mognar lite. För att komma tillbaka till våren i full kraft. Målet nästa år är att komma till elitklass i sök och högre klass spår. Verkar väl rimligt, eller hur?

Under tiden och när vi inte tränar, har jag fått ytterligare ett delikat uppdrag. Skall även producera nästa års SM-katalog för Sörmlandsdistriktet. Och det är ett hedersuppdrag och väldigt roligt. Tänk er själva att sida för sida producera det som jag gillar allra mest. Hundar på elitnivå.... Hoppas nu att många av mina vänner kvalificerar sig till 2014 års mästerskap, så jag får skriva om dem i katalogen.

Sitter också med en annan förfrågan, som är lite mer främmande och som jag tvekar väldigt inför. Har också fått förfrågan att producera IPO-VM-katalogen för nästa år. På tre språk, varav det ena är bara ryska bokstäver.... Sliter mina ljusa lockar och lägger pannan i djupa veck. Detta uppdrag är nog en lite väl häftig utmaning, även för mig. Annars är jag känd för att kasta mig ut i outgrundliga avgrunder för att rädda mig upp på vilka konstiga sätt jag än hittar. Även att utnyttja mina vänner och speciellt mina flickor. Vi får väl se hur det blir med den saken.

Julen närmar sig och jag är som vanligt tidigt ute. Alla julklappar utom en ligger här hemma och väntar på sina mottagare. Blir en relativt lugn jul i år. Lydia och pappa Stefan reser till den norrländska släkten, så bara Lollo kommer. Det blir tomt utan Lydia, men jag har full förståelse för att hon måste vara hos båda föräldrarnas hem.

Resten av barnens familjer kommer i alla fall. Det får blir släktkalas på juldagen med kalkon som huvudrätt. Planerar redan för helgen.

Så har jag spenderat en hel lördag med att lyssna på min favoritetolog; Lars Fält. Han föreläste om hundens förmåga att använda sitt luktsinne. Detta var en nyttig upplevelse för mig, men nu förstår jag vilken kapacitet en hund har att följa spår, bara den fått tillräcklig motivation och belöningen ligger på rätt nivå. Fick massor av tips på hur man tar tillvara denna unika egenskap hos våra fyrbenta vänner, bara man har en plan med sin träning och ser till att hunden förstår vad du vill att den skall göra.

Nu blir det träningsdagbok, både för sök och spår och den börjar vi med i morgon.....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar